„JAK SPRÁVNĚ STÍNOVAT TUŽKOU ?“

„ Miluji  kreslení a malování,  proto  pomohu i vám vytvořit svět krásnější, pomocí knih a kurzů, které z vás udělají umělce. “


Otázka od Libora:
„Dobrý den,
potřeboval bych radu, jak mám stínovat. Začínám znovu po mnoha letech kreslit a chci se vyhnout zbytečným chybám. Nevím, jak získat přechodový tón. Jak zobrazit rozdíl mezi hodnotami tmy, světla a středního tónu. Lze to udělat změnou tahů? Nebo je nějaký trik, který mě pomůže? Jak mám stínovat v závislosti na tvaru objektu?
Děkuji. Libor.“

Odpověď:

Hned v úvodu musím napsat, že neexistuje žádný rychlý trik, jak vytvořit dobrý styl tahů tužkou. Existuje však řada jednoduchých cviků, které můžete praktikovat pro
zlepšení stínování. Jak chápat stínování? Je třeba si uvědomit, že své kresby vytváříme na dvojrozměrném (šířka x výška) papíře, kde chybí třetí rozměr (hloubka). Tento třetí rozměr musíme „nasimulovat“ právě metodou stínování tak, abychom dostali iluzi prostorovosti. Aby byla iluze dokonalá, je třeba si uvědomit, že stínování, které v závislosti na kresleném objektu a tvaru, má různě tónově zabarvené oblasti. Tato schopnost nám nejen dovoluje rozeznávat jednotlivé předměty, ale i pohybovat se v prostoru. Nevěříte? Tak si zhasněte večer světlo v místnosti a zkuste něco udělat, třeba dojít do vedlejší místnosti. Jsme závislí na světle a aniž si to uvědomujeme, naše schopnost přežít a cokoliv dělat je postavena právě na této veličině...

Pochopením jak světlo dopadá na objekt a následně vytváří stíny je pro vytvoření trojrozměrné kresby na dvojrozměrném papíru nezbytná. Pokud příliš nechápete jak se světlo chová na objektu a jaké stíny (což je absence světla) vytváří, nebudete schopni realisticky stínovat a tím vdechnout vaši kresbě život.

Naučte se rozpoznat plochy, které vám sdělí, jakým směrem zdroj světla přichází a zda-li existuje více než jeden světelný zdroj. Také zjistěte, kde světlo vychází a to potom s pomocí stínu vytváří iluzi hloubky pro vaše kresby.
Podívejte se na klasickou kulečníkovou kouli, kde je vysvětlen princip dopadu světla a tvorbu stínů. Vytvoříte podle ukázky podobnou kouli, kde natrénujete různou intenzitu světelných a tonálních hodnot, které vám budou k užitku při samotné kresbě.
Cvičení je důležité, jelikož stejné principy (technika stínování je totožná) se použivají při jakékoliv kresbě a to čehokoliv.

Pohled nevýtvarníka - běžného člověka

Finální a dokončený obraz koule, jak je většina lidí schopna vidět i s jejich tonální hodnotou. Cíl snažení každého realistického kreslíře je co nejvěrnější podoba s předlohou. Jemné přechody stínování jsou téměř neznatelné.

Pohled výtvarníka

Koule s vyznačenými hranicemi tonálních přechodů. Podobně by jste měli vidět jakýkoliv předmět, který budete kreslit a měli by jste jednotlivé přechody být schopni na předmětu najít. Základní dovednost pro rozsah stínování.

Tónová gradace grafitové tužky

Tyto oblasti stínujeme různě tmavými a světlými tahy, které tvoříme:

  • tvrdostí tužky (H, HB, B...)
  • přítlakem jednotlivé tužky s danou tvrdostí
  • vrstvením tahů přes sebe
  • šrafováním (30°, 45°, 90°, nepravidelný nebo kruhový pohyb, atd.)
  • využíváme strukturu papíru

 

Pohyb tužkou - Zúžující se tah se zdvihem


Zvládnutí této dovedností je základem vašeho kreslení. Tah tužky se zdvihem se stane věrným společníkem v kresbě. Chci, abyste se seznámili s technikou co nejdříve, Postupujte podle rad a kreslete tahy jak máte vyobrazeno, Pohybujte tužkou lehce, aby jste získali střední hodnoty a světlejší hodnoty na konci tahu při jeho konečném zdvihu.

Praktikujte tento pohyb pořád dokola, dokud nebudou vaše tahy konzistentní a než se budete cítit pohodlně s tímto pohybem. Později budete kombinovat tento tah a vytvářet plynulé přechody mezi svými liniemi a hladkými texturami, takže si budete chtít být jistí, že máte správné držení tužky a správný tah.

Nasaďte tužku k začátku stínování a lehkým pohybem veďte tužku po směru tahu, kdy na konci tahu ji mírně zvedněte nad papír. Tím se tah čáry zúží do ztracena.

Pro vyplnění plných stínovaných ploch, je nutné se naučit klást tahy těsně vedle sebe tak, aby mezi jednotlivými tahy nevznikaly mezery a neprůsvital papír.

Pro tmavé plochy můžete použít křížové šrafování a to jakýmkoliv směrem. Pozor, aby tahy nebyly příliš silné. V konečné kresbě nesmí být vidět různorodě se překrývající tahy.

Pro plné plochy dávejte pozor, aby tah byl veden v celé délce a nikdy nedělejte přestávku při „vyplňování” oblasti stínování. Každé další napojení (překrytí) původního tahu, je vidět !

1. Úchop tužky jako při psaní.

Tento úchop používejte hlavně při kreslení detailů
a jemných oprav kresby. Důležité je, nedržet tužku příliš křečovitě a netlačit na tuhu a papír. Příliš silný tlak způsobí, že tahy jdou následně špatně vymazat. Pokud se vám to podaří, vzniklá rýha jde vidět a špatně se zakrývá dalšími tahy.

2. Úchop tužky pro kreslení.

Tento úchop je základní pro všechny úkony při kresbě. Tužku držte minimálně v jedné třetině, nejlépe v polovině délky tužky. Držte volně, ne křečovitě. Tahy pokládejte lehce a s velkým citem. Máte velký rozsah tahu díky uvolněnému zápěstí. Využijte toho pro rozmáchlé tahy a oblouky. Velmi
vhodné pro počáteční skicování.

3. Úchop tužky v dlani.

Tento úchop používejte hlavně při stínování. Hlav-
ně stínování větších ploch. Je vhodný samozřejmě i pro kresbu a skicování na větších formátech.
Velká výhoda tohoto úchopu spočívá v pohybu celou rukou, tzn., že pohybujete celou rukou od prstů až po rameno, případně jen po loket.

4. Další použivané úchopy tužky při kreslení.

Vyzkoušejte si další, zcela praktické úchopy, které mohou mít zcela zásadní vliv na kvalitu kresby. 
Možná nebudou zpočátku příliš pohodlné, ale jakmile si na ně zvyknete, nebudete je chtít později měnit.

Zapomeňte na to, že tužka se drží při kreslení pouze tak, jak při psaní. Tyto nové způsoby vám široce otvírají možnosti kreslících kvalit. Kresby se budou zlepšovat, ale hlavně se budete cítit při tvorbě pohodlněji.

Pár (24) rad nakonec


1. Vezměte tužku (HB) a naostřete ji tak, aby byla odkryta alespoň 1 cm tuhy.

2. Když tužky ubývá, použijte nástavec na tužky. Držte tužku blíže k jejímu konci, ne ke špičce.

3. Používejte papír na kreslení formátu A3 - nebo lépe A2 - s jemnou texturou. Vhodné jsou akvarelové papíry.

4. Upevněte papír na kreslicí desku. Nenechávejte ho volně na stole nebo podložce.

5. Posaďte se nebo se postavte před stojan na délku paže. Po chvilce se může dostavit dočasná bolest v přední části deltoidního svalu. Je to způsobeno nezvyklou polohou ruky To je normální. Trénujte a vytrvejte.

6. Kreslete čáry v různých směrech a délkách. 5-20 cm na délku a v rozestupech 2-4 mm. Dělejte rovnoběžky.

7. Když je tužka tupá, znovu ji naostřete. Chcete-li ušetřit čas, můžete naostřit několik tužek najednou. Udržujte tužku neustále naostřenou. „Pahýly“ a tupé ostří je vám k ničemu...

8. Proveďte čáry s různým tlakem na tužku. Začněte velmi slabými čarami. Po každých 50-100 tazích, mírně zvyšte tlak.

9. Uvědomte si limity, který může tužka dát z hlediska tlaku a tónu. Zůstaňte ve třídě HB. Nejde o tón, ale o vaše dovednosti v manipulaci s tužkou.

10. Nakreslete čáry s různými křivkami. Nakreslete čáry s různými přítlaky.

11. Zvedněte tužku z papíru po každém jednom tahu. Viz výše máte popis.

12. Strávit půl hodiny každý den po dobu tří týdnů pouze kreslením náhodných čar. To je dobrý začátek, i když 10 hodin nestačí na zvládnutí linek. Trénujte i při pití kafíčka...

16. Proveďte křížové šrafování v úhlech 30 až 45 stupňů.

17. Proveďte kruhové šrafování.

18. Nakreslete velké obdélníky a vyplňte je několika vrstvami šrafování, čímž vytvoříte tónovou hodnotu. Světlá strana může mít jednu nebo dvě vrstvy velmi slabých čar. Temná strana může mít něco nad 20 až 50 vrstev.

18. Nedělejte ostré hranice mezi vrstvami. To poskytne hladkou gradaci tónů. Grafitové tahy nezahlazujte papírovou těrkou, ani prstem!! Zašpiníte si kresbu nebo papír! Navíc ho umastíte a bude se na něho špatně kreslit tužkou!

19. Naučte se, jak stínovat koule s nezbytnou znalostí tonálních hodnot. Velmi důležité pro pochopení pozdějšího stínování - čehokoliv.

20. Nakreslete organické nebo umělé geometrické objekty ze svého okolí. Zátiší.

21. Naučte se, jaké obrysy jsou na objektech vidět a vyznačte je na kresbě. Pomáhá při větší hloubce prostorovosti objektu.

22. Cvičte použití stínovacích linií podél hranic objektů. Bude to trvat delší dobu, dokud si neosvojíte zvyk vykreslování tónů podél kontur, aniž byste o tom přemýšleli.

23. Při běžné praxi byste se měli časem dostat do bodu, kdy tužka už nebude nástrojem v ruce, ale pokračováním vaší mysli.

24. Trénujte,trénujte, trénujte. Přestaňte hledat zkratky, jak si co usnadnit a ušetřený čas věnujte pořádnému studiu. Zapomeňte na talent... nic takového není... Je, jen poctivá tvorba. Chyby, které děláme je jen absence vědomostí.

„A jak dál ?“


KURZY REALISTICKÉ KRESBY A MALBY

Chcete-li zvládnout techniky umělecké kresby nebo malby, musíte postupovat správně. Nemá smysl začít, aniž by jste nechápali základy. To, co potřebujete, je strukturovaný obsah, který vám ukáže, jak začít od nuly a nezačínat na konci, což většina začátečníků dělá... Lidé časem ztrácí zájem, protože jsou frustrovaní tím, že jim postupy nefungují a nakonec se vzdávají v půli cesty.

Podívejte se na nabídku kurzů nebo eBooků. Případně mi napište pro bližší informace...

Pokud plánujete zúčastnit se libovolného kurzu, třeba i někdy v budoucnu, přihlaste se pro zaslání upozornění. Budete mít náskok před ostatními, pokud bude omezený počet míst. Ničemu se nezavazujete, já taky nenávidím spam, takže nemusíte mít obavy. Navíc v každém emailu je odhlašovací tlačítko.

Líbí se vám moje stránky? Možná by zaujaly i vaše přátele. Budu rád, když jim o nás dáte vědět.