5 TIPŮ PRO MALOVÁNÍ (nejen) PORTRÉTŮ Z FOTOGRAFIÍ

Umělci jsou ovlivňováni světem kolem sebe a nástroji a technologií své doby. Fotografie je jedním z nástrojů, který se pro umělce stal časem nezbytným a určitě ovlivnil způsob, jakým se umění dnes dělá.

To platí zejména pro malíře portrétů.

Pro získání fotografie se nemusí příliš dlouho hledat, anebo urputně namáhat sezením v ateliéru jako při živém malování (což nikdy nebylo pro model snadné), ale fotku lze pořídit za pár minut. Umožňuje umělci zachytit prchavé okamžiky, které by nebylo možné zachovat po delší dobu  při zmíněném sezení v ateliéru. Používáním fotografií také velmi usnadňuje malování portrétů dětí.
Jejich dlouhodobější pozornost je při statickém sedění zcela nemožná. A ještě, aby se štastně usmívali... Nemožné...

Často se diskutuje o tom, co je přijatelné jako pomůcka, a zdali by staří mistři, kdyby v jejich době něco takového jako fotka existovalo, zdali by ji používali... Nebyl by to podvod? Je to korektní?

Jsem přesvědčen, že by ji zcela jistě používali. Ale byla by to velká škoda, protože zcela jistě bychom dnes neměli tolik nádherných obrazů a nebylo by vymyšleno tolik důležitých principů pro krásné kresby a malby. Příroda a potažmo svět by nebyl zcela jistě zkoumán tak podrobně, nebyla by snaha o přílišné pochopení věcí, ale vše by probíhalo tak nějak povrchně... (Nepřipadá vám to povědomé?...)

Je třeba si uvědomit, že principy, které jsou platné pro focení, vycházejí z principů pro malování.  Je ovšem nutno podotknout, že nejsou totožné. Každý tento druh umění má svá pravidla.
Pokud si myslíte, že žádný velký umělec s fotografií nepracoval, tak vězte že i takový Picasso nebo Degas, či Frida Kahlo s fotografiemi pracovali...

V době vzniku fotografie se mnoho tehdejších umělců obávalo, že je s uměním konec, protože nikdo z nich by nedokázal tak rychle a věrně vytvořit obraz. Postupem času se ukázalo, že kromě zmíněné výhody má fotografie i nedostatky. Proto oba tyto druhy umění nejen, že společně přetrvávájí, ale dokážou se vzájemně doplňovat.

5 TIPŮ:

1. VZDÁLENOST HLAVY PŘI FOCENÍ A OŘÍZNUTÍ FOTOGRAFIE

Teto první tip či upozornění souvisí s 12. principem o Zlatém řezu a kompozici.

Hned v úvodu by vás chtěl upozornit, že směšování toho co se používá při fotografování, lze bezpečně použít i při malbě. Není tomu tak a praxe nám to dokazuje.

Mluvím hlavně o velikosti hlavy (kompozici) portrétovaného a jeho umístění do formátu obrazu. Dnešní moderní fotografie a hlavně reklamní fotografie nám ukazují víc jak oříznuté obličeje. Zvýrazňují pouze oči, nos a ústa. Zbytek je buď ořezán nebo rozostřen do ztracena... Ano, oči jsou velmi důležitým prvkem a zcela jistě přitahují pozornost, ale zbytek hlavy k nim rozhodně patří taky. Rozhodně tento způsob nepatří ke koretnímu způsobu malby (kresby). Chtěli byste takový portrét sami sebe, kde velké  % vaši osobnosti chybí? Odpovězte si sami...

2. OSVĚTLENÍ

Věnujte velkou pozornost osvětlení hlavy na fotografii.

Je velmi důležité vidět tvary hlavy!  Je vždy lepší použít jediný zdroj světla nebo přirozené světlo. Dobré osvětlení znamená, že na portrétu můžete vidět širokou škálu tónových variací. Je snazší vidět ji v černobílé verzi vaši fotky. V ideálním případě získáte mnoho různých tónů šedé od bílé po černou, což vám usnadní hranice pro stínování.Moje rada je nepoužívat blesk, protože má sklon vyrovnat všechny tvary - „zploštění“.

Pozadí. Používat jednoduché, přehledné pozadí, pomůže tak lépe vidět obličej. Taky je vhodné použít nastavení foťáku vyvážením bílé ve fotoaparátu, abyste zohlednili teplotu barev vašeho světelného zdroje.
Efektní a umělecky jsou hezké portréty osvětleny jen jedním zdrojem světla.

3. FOTOGRAFIE JAKO REFERENČNÍ NÁPAD PRO VÁŠ BUDOUCÍ OBRAZ

Namísto pokusu o přesnou repliku, použijte fotografii pouze jako výchozí bod pro kresbu nebo malbu.

Při práci z fotografiemi je velmi snadné se ztratit v detailech. Pokud nehledáte hyper-foto-realistický styl, nemusíte malovat vše, co vidíte na obrázku. Podobnost portrétu spočívá spíše ve způsobu, jakým světlo dopadá na strukturu kosti, než v drobných detailech. Nesnažte se reprodukovat fotografie, ale spíše ji použjte jako výchozí bod k vyjádření své vlastní vize světa.

4. FOTOGRAFIE NENÍ PŘESNOU REPLIKOU REALITY

Nezapomeňte také, že fotografie není přesnou replikou reality a má svá omezení, která se týká mnoha nedokonalostí, které fotografický přístroj má.

  • barvy se mohou jevit trochu jinak (světlejší nebo naopak tmavší)
  • textury mohou vypadat zjednodušeně, nebo naopak složitě, či dokonce splývat v jeden „flek“
  • perspektiva k vůli zaoblené čočce bývá dosti často jiná než v reálném životě („rybí oko“, hrany budov ujíždějí jinam než mají být, pokřivení objektů atd.) Tyto a mnoho dalších jsou faktory, které je třeba při práci s fotografiemi zvážit, a uvědomit si rozdílnosti oproti reálnému světu.

5. VLASTNÍ FOTOGRAFIE A AUTORSKÁ PRÁVA

Pracujte s vlastními fotografiemi nebo legálně zakoupenými, a to kdykoli budete potřebovat.

Vyhněte se problémům s autorskými právy a usnadněte si malování.
Internet nám dává vcelku velkou volnost a většina lidí si myslí, že snadnost stahování obrázků je legální a pro svou potřebu použitelné beztrestně. Opak je bohužel (nebo naopak bohudík) pravdou. Existuji webové stránky, kde můžete obrázky stahovat zcela zdarma a bez omezení.

Využijte je, a používejte jako referenční předlohy. Budete v klidu a nemusíte se ničeho obávat.

Tyto a mnoho dalších jsou faktory, které je třeba při práci s fotografiemi zvážit a uvědomit si rozdílnosti oproti reálnému světu. Umělci využívají fotografie, ale většina jen pouze jako odrazový můstek pro zhmotnění vlastní vize a představ. Pokud nechcete dělat popisné kresby nebo malby pro encyklopedie, kde je tato technika žádaná, raději rozvíjejte svou představu a „duševní zručnost“ umělce, studiem osvědčených technik těch umělců, kteří tu byli před námi. Inspirace je všude kolem nás spousty, jen se umět správně dívat. 


„ A JAK DÁL ? CO BY VÁS MOHLO ZAUJMOUT ? “

KURZY REALISTICKÉ KRESBY A MALBY

Chcete-li zvládnout techniky umělecké kresby nebo malby, musíte postupovat správně. Nemá smysl začít, aniž by jste nechápali základy. To, co potřebujete, je strukturovaný obsah, který vám ukáže, jak začít od nuly a nezačínat na konci, což většina začátečníků dělá... Lidé časem ztrácí zájem, protože jsou frustrovaní tím, že jim postupy nefungují a nakonec se vzdávají v půli cesty.

Podívejte se na nabídku kurzů nebo eBooků. Případně mi napište pro bližší informace...

Pokud plánujete zúčastnit se libovolného kurzu, třeba i někdy v budoucnu, přihlaste se pro zaslání upozornění. Budete mít náskok před ostatními, pokud bude omezený počet míst. Ničemu se nezavazujete, já taky nenávidím spam, takže nemusíte mít obavy. Navíc v každém emailu je odhlašovací tlačítko.

 ONLINE  KURZ

ZÁKLADY KRESBY, PORTRÉTU A FIGURY.

ŽIVÝ  KURZ

ZÁKLADY

KRESBY,

MALBY.

ŽIVÝ  KURZ

PŘÍPRAVKA
NA
TALENTOVKY

ŽIVÝ  KURZ

NAUČ SE VIDĚT
A
MÍCHAT BARVY

ŽIVÝ  KURZ

OLEJOMALBA PODLE STARÝCH MISTRŮ