4. JAK BYCHOM MĚLI EFEKTIVNĚ STUDOVAT KRESLENÍ (1.část)

„ŠÍLENEC JE TEN, KDO DĚLÁ STEJNÉ VĚCI OPAKOVANĚ STEJNÝM ZPŮSOBEM A OČEKÁVÁ ODLIŠNÉ VÝSLEDKY.”

Albert Einstein

„ MILUJI KRESLENÍ A PROTO POMOHU I VÁM VYTVOŘIT SVĚT KRÁSNĚJŠÍ, POMOCÍ KNIH A KURZŮ, KTERÉ Z VÁS UDĚLAJÍ UMĚLCE. “

JAK ROZVÍJET SVÉ DOVEDNOSTI KRESLENÍ, ABYSTE MOHLI KRESLIT TO, CO CHCETE ?

Dost často dostávám dotazy studentů i výtvarníků (samouků), kde si většina z nich stěžuje, že nemohou kreslit dostatečně realisticky. A to jak podle předlohy tak z paměti. Mnoho umělců se časem uchyluje ke kopírování z fotografií, používají projektory, nebo sledují návody jak obraz reprodukovat. Mnoho podobných otázek, které lze shrnout do jedné věty:

„ Pomoc ! Numím kreslit ! Jak se mohu zlepšit ? “

Na jedné straně je kopírování, chcete-li reprodukce mistrovských děl velmi cenná zkušenost proto, že nás nutí přesně poznávat jak bylo dílo vytvořeno a používat postupy, na které bychom asi sami dosti těžko došli. Nutí nás o kresbě nebo malbě přemýšlet. Přesto je nutné k mistrovství i něco jiného než mistrovství kopírování …

Na jedné nejmenované výstavě jsem zaslechl rozhovor dvou profesionálních umělců, kteří se bavili o své tvorbě a špičkovali se kdo co dokáže nakreslit jen tak z hlavy. Nebudu Vás nudit podrobnostmi, ale ani jeden z nich nebyl schopen nakreslit koně a nebo alespoň hlavu koně zcela realisticky. Jak je to možné !? Vždyť jsou to umělci, kteří prošli těmi nejlepšími uměleckými školami ?

„Budu velmi upřímný – neexistuje žádná magická pilulka, kterou si můžete vzít, abyste se stal přes noc zručným výtvarníkem .“

Pokud s Vámi tato otázka rezonuje, pak doufám, že následující řádky budou pro Vás užitečné. Kresba je dovednost. Jako každá dovednost, se dá se naučit a zdokonalovat. A je tu jen pouze jedna osoba, která může zajistit, aby se to stalo, Vy ! Máte-li touhu, stát se lepším výtvarníkem a jste ochotni věnovat čas a úsilí naučit se kreslit, můžu vám pomoci začít. Ovšem než začnete, chci Vaše očekávání trochu poupravit a řeknu vám, co musíte mít:

SEZNAM DOVEDNOSTÍ …

  • 1
    Budete potřebovat dobrého učitele (lektora, praktikujícího výtvarníka), nebo podklady (knihu). Výtvarníka nebo knihu, z kterých můžete čerpat a ví, jak se naučit kreslit.
  • 2
    Musíte trénovat kreslení … Vaše dovednost k Vám nepřijde sama od sebe !
  • 3
    Musíte postupovat od jednoduchých až po pokročilá témata. Dokonce i když jste již pokročilý umělec, možná se budete muset znovu naučit základy.
  • 4
    Naučit se kreslit, to je celoživotní proces. Pokračovat v učení a procvičování a to bez ohledu na to, jak již zkušený můžete být.
  • 5
    Musíte se naučit časově osvědčené pravidla a principy kresby, které byly vyvinuty od dob starých mistrů. Můžete zlepšit své umělecké schopnosti tím, že budete stavět na pevných základech bohatého dědictví klasického umění.

1. KRESLÍCÍ MATERIÁLY A JEJICH POUŽÍVÁNÍ.

Existuje mnoho mylných představ na toto téma. Někteří učitelé výtvarné výchovy obhajují metodu kresby pěti různými tužkami, jiní navrhují pomocí pravítka, kružítka, linek a tonálních hodnot šedé, jiní pomocí abstrakních geometrických tvarů, a tak dále. Více méně, co lektor to jiná metoda. Množství pomůcek může sice záviset na určité technice, ovšem proto, aby jste zcela efektivně kreslili, Vám stačí pro začátek tužka tvrdosti HB nebo 2B, které jsou zcela dostačují. Dále pár gum (bílé pryže a plastickou, která se dá tvarovat), a kreslicí papír.Pokud jde o kreslicí papír, kupte si pro začátek levnější. Velikosti A4, A3 a A2 jsou ty velikosti, co budete potřebovat.

2. ZAOSTŘETE SI TUŽKY.

Váš první krok při používání tužky je její ostření. Zakupte si dobrý nůž. Nevěřte instruktorům, kteří Vám radí, abyste si ořezávali tužky ořezávátkem. Ty jsou dobré dobré pro děti, a to pouze z bezpečnostních důvodů. Dobře naostřené tužky potřebuje mít 1 cm tuhy obnaženy. Můžete si tuhu zaostřit jemným smirkovým papírem. Je dobrým zvykem mít vždy ostře připravenou tužku. Když se otupí, okamžitě ji znovu naostříme. Další dobrou radu je kreslit dlouhými tužkami. Když tužku často ostříme, zakrátko námzní zbude takový malý “vajgl”. Proto použijte nádstavec do kterého si vložte zbytek tužky. Tímto způsobem budete mít stále pohodlný úchop tužky a prodloužíte si životnost tužky.

3. USPOŘÁDEJTE SI EFEKTIVNĚ PRACOVNÍ PROSTOR.

Vaše správná pozice při kreslení je velice důležitá. Kreslení na rovném stole není ideální. Tato pozice ruší váš pohled na výkres a není v rovině s modelem. Nejlepší způsob, jak tento problém vyřešit, je použít kreslicí stojan. Nicméně, nemusíte kupovat hned profesionální stojan. Jednoduchá a levná náhrada je najít staré rýsovací prkno, které je větší, než je vaše velikost papíru. Můžete umístit tuto desku vzpřímeně na židli tak, že deska je nakloněna o 20 stupňů od svislice. Zafixujte papír na desce papírovou páskou na horní i dolní části. Případně můžete použít buldok klipy. Můžete tvořit v sedě nebo ve stoje. Jen se ujistěte, že papír je ve vaší úrovni očí, takže se díváte přímo. Tímto způsobem, uvidíte povrch výkresu s nejmenším zkreslením, budete mít svobodu se pohybovat a hlavně vás nebude bolet za krkem.

4. SPRÁVNÝ ÚCHOP TUŽKY, POHODLNÝ ZAČÁTEK VAŠÍ KRESBY.

Je až zvláštní, kolik lidí se ptá, jak správně používat nejzákladnější nástroj pro kreslení – tužku. Většina lidí bohužel neví, že existuje více než jeden způsob, jak tužku držet. Většina začínajících výtvarníků používá při kreslení stejný styl držení tužky jako při psaní perem, jak se to učili na základní škole. Většinu z nich ani nenapadne, že by mohli tužku držet nějak jinak. To jsou typické problémy mnoha začátečníků, kteří kreslí tužkou nebo se zabývají kresbou obecně. Vratkost a nedokonalost linek pramení právě ze špatného držení tužky. „Uchopit tužku jako při psaní”, což je přirozené pro většinu lidí, je zcela jistě ten nejhorší způsob, jaký si pro kreslení můžete zvolit. Psaní a kreslení jsou dvě zásadně odlišné činnosti. Psaní písmen se totiž provádí s nepatrnými pohyby ruky a prstů, a s pevně opřeným loktem. Kreslení se naopak provádí s širokým pohybem celé paže, od prstů až do ramene. Při psaní je pohyb paže omezen, jelikož to vyžaduje fixace lokte. Snažit se kreslit a držet při tom tužku jako při psaní je přímo frustrující. Volnou dlouhou linku není možné nakreslit, šrafování dostane zakřivený tah, tlak na hrot tužky je příliš tvrdý… A nakonec se po chvíli kreslení cítíte unaveně a stísněně. Existují pouze dva základní typy uchopení tužky při kreslení. Většina ostatních úchopů jsou pouze variace těchto dvou. Úchop prsty a úchop v dlani. Pokud se přihlásíte k odběru Tipů a triků na úvodní straně, je to jeden z prvních tipů, který se naučíte správně používat.

5. NAKRESLETE PLOCHÉ (2D) GEOMETRICKÉ TVARY.

A konečně, s dobře nabroušené tužky, V dobré kreslící pozici a správně uchopené tužky, můžete začít první cvičení. Začněme s rovnými a zakřivenými liniemi a základní geometrickými tvary. I když toto cvičení nezní příliš kreativně, je nezbytné pro zlepšení vaši dovednosti v kreslení. Zvykněte si na správný úchop tužky, kreslení krátkých a dlouhých rovných čar v různých směrech. Čáry a linky kreslete rovně i zahnuté, měňte úhly a zakřivení, používejte oba konstantní a variabilní tlaky na tužku. Můžete začít linku s větším tlakem a na konci řádku tlak povolte. Pokračujte tím, že nakreslíte různé geometrické tvary: čtverce, obdélníky, kruhy, trojúhelníky, ovály, a tak dále. Tvary a různé velikosti tvarů, otáčejte v různých úhlech; pokračujte v kreslení, dokud nebudete spokojeni. Se správným úchopem tužky získáte důvěru v kreslení jednoduchých tvarů. Dostanete se do bodu, kdy budete schopni nakreslit jakýkoliv plochý tvar, přesně tak, jak jste zamýšleli.

6. NAKRESLETE JEDNODUCHÉ TROJROZMĚRNÉ GEOMETRICKÉ OBJEKTY V PERSPEKTIVĚ.

Když budete připraveni postoupit na vyšší úroveň, začnete přemýšlet trojrozměrně. V tomto cvičení budete kreslit “skeletové,” průhledné objekty v perspektivě. A to hlavní perspektivní metody, včetně jedno-, dvou-, tří-a čtyř-bodu pohledu, stejně jako vzdušné perspektivy. Nakreslete krychle, jako by byly zcela průhledné, se všemi svými hranami a rohy viditelnými – jinými slovy, nakreslete “drátový” model kostky. Použijete pravidlo kresby nejen toho, co vidíte, ale také toho, co víte; to zahrnuje kreslení imaginárních pomocných čar, jako horizont a paprsky vytvořené z hran, které se sbíhají a mizejí do bodu na obzoru.
Kreslení kvádrů v různých úhlech pohledu: pod, v, a nad úrovní horizontu; otáčení těchto kvádrů k dosažení různých sbíhajících bodů. Najděte si doma předměty, které se podobají kostkám nebo kvádrům. Daly by se použít stohy knih, krabice, nebo něco podobného. Všimněte si, jak vypadají v perspektivě. Zaměřte úhly hrany z různých úhlů pohledu a v různém vztahu k divákovi, jako je například to, zda je vidět shora nebo zdola.
Pokračujte na složitější objekty, jako jsou válce, kužele a koule. Tyto objekty mají osy souměrnosti; nakreslete jejich osy, jako by tam skutečně byly. S oválnými tvary, budete muset zahrnout další virtuální linky, jako například hlavní a vedlejší osy. Válec může být nakreslen do kvádru. Nakreslete kvádr v pohledu a vytvořte válec uvnitř. Podívejte se, jak perspektiva ovlivňuje váš pohled na válec. Kruh v perspektivě se jeví jako ovál nebo elipsa. Jako takový, tak vždy má zaoblené konce. Nedělejte amatérské chyby a nekreslete ovál se špičatými konci.
Koule bude vždy vypadat jako dokonalý kruh z libovolného úhlu. Přesto, že má objem a může být vypracována v perspektivě. Nakreslete koule, a naznačte jeho hlavní svislé a vodorovné osy, stejně jako její nejširší horizontální obrys (to bude vypadat jako ovál). Část tohoto oválu, který je blíže k divákovi se objeví o něco větší, než druhá polovina. Pro lepší představu si představte školní globus.

Praktikujte toto cvičení, dokud vaše “kostry” nevypadají realisticky a uvěřitelně. Čerpejte z reálného světa, stejně jako z vaší fantazie.


Líbí se vám moje stránky? Možná by zaujaly i vaše přátele. Budu rád, když jim o nás dáte vědět.


E-BOOK ZDARMA - 12 TAJEMSTVÍ KRESBY

E-BOOK ZDARMA - 12 TAJEMSTVÍ KRESBY